میغان روستای زیبایی ها

میغان روستای زیبایی ها

به نام خالق یکتا
میغان از روستا های بسیار کهن و دیرینه شهرستان شاهرود ، بخش بسطام و بزرگترین روستای دشت بسطام از هر نظر می باشد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و باغداری و دامپروری است .برگزاری پرشور مراسم عزاداری در ماه محرم به ویژه سینه زنی مشهور « دوره » آنها هر شخصی که یکبار آن را دیده باشد به سوی خود می کشاند.

این روستا حدود 100 شهید در عرصه های متعدد انقلاب اسلامی تقدیم نموده که افتخاری جاودانه و ابدی برای آن ها به ارمغان آورده اند.

خرقان که به شیخ و بس مریدش نازد
بسطام به شکوه بایزیدش نازد
در وسعت این دشت پر از راز و نیاز
میغان به صفای صد شهیدش نازد

نویسندگان

موقعیت:
روستای میغان( میقان) در حدود ٢٤ کیلومتری شهرستان شاهرود در محور جاده ای آزادشهر - شاهرود قرار دارد . میغان از روستاهای بزرگ در بخش بسطام است. جمعیت روستای میقان/میغان بر پایه نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲٬۲۰۷ نفر (۵۸۷ خانوار) بوده است.

پیشینه:

روستای میغان دارای سابقه دیرینه میباشد . برخی آن را میقان می نامند و برخی نیز میغان میگویند ، اما بر اساس اسناد دولتی موجود و وجه تسمیه اسمی ( میغان ) صحیح است که به معنی جای نزول و جمع شدن ابرها میباشد .

روستا در منطقه بخش بسطام شهرستان شاهرود واقع است . بر اساس نقل یکی از بزرگان و پیران ( مرحوم حاج محمد علی شاه حسینی ) متولد ۱۲۸۵ هجری شمسی ، این آبادی از دو قلعه بزرگ تشکیل شده بود . یکی قلعه پایین که متاسفانه طی چند سال پس از انقلاب تخریب و به زمین فوتبال تبدیل شد و دیگری قلعه ای در اطراف مزار قدیمی کوچه کلوت . در آن موقع ( حدود یکصد سال قبل ) بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ خانواده در قلعه پایین زندگی میکردند و بقیه جمعیت در مکان فعلی اسکان داشتند . پس از تخریب این قلعه ها روستا شکل فعلی خود را گرفت .

- هنوز هم در این روستا اسامی کوچه ها به همان شکل گذشته ها وجود دارد : کوچه کلوت ، کوچه راست ، کوچه باغ ، کوچه بالا ، کوچه میانه .

- کوچه کلوت ، بدلیل اینکه خاکش کلوت ( ناهموار) بود ، نام آن را کلوت گذاشتند .

- کوچه راست ، چون سر راست بود و مستقیم به قلعه پایین می خورد آن را کوچه راست گذاشتند .

- کوچه باغ ، چون باغستان بود .

- کو چه بالا ، به دلیل اینکه در بالای ده واقع شده بود .

- کوچه میانه ، چون در وسط ده قرار داشت و از هر طرف به آن راه داشت .

- روستا در دامنه کوه واقع است . از روستاهای مجاور آن روستای خرقان ( قلعه نو خرقان ) را میتوان نام برد که محل زادگاه و مزار شیخ بزرگ عرفان ، شیخ ابوالحسن خرقانی میباشد.

چون از شیخ ابوالحسن گفتیم ، مناسب است که از یار بزرگ شیخ خرقان ، بایزید بسطامی نیز یاد کنیم . شیخ بایزید بسطامی در شهر بسطام در جوار امامزاده محمد مدفون است.

منبع :وبلاگ دفتر خدمات توسعه و عمران میغان

REZA MAHDAVI

نظرات  (۲)

لطفا در مورد گویش شیرین میغانی هم مطلب بگذارید.و نگذارید واژگان قدیمی که در گذشته استفاده میشده از بین برود وبه دست فراموشی سپرده شود.ودر خصوص طوایف ساکن در روستا هم قدری سخن بگویید.با تشکر فراوان 
۰۸ تیر ۰۰ ، ۱۹:۱۴ سیدالحسینی

بِِنْده بیابون یعنی بنداز در بیابان 

 

بَرَه بَه گور یعنی برو گورت رو گم بکن 

 

 

خاندان  سیدالحسینی

#نوادگان سیدعباسشونیم

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی